جمعه ۱۰ فروردین ۰۳

مسافران قطار ‌هزار و يك‌شب به ايران رسيدند

مسافران قطار ‌هزار و يك‌شب به ايران رسيدند

 

شايد وقتي به ايران مي رسيدند انتظار چنين استقبال گرم و مهمان نوازي را از طرف ايراني ها نداشتند. مسافران قطار هزار و يك شب وقتي به ايران رسيدند با فرش قرمزي روبه رو شدند كه مختص انها پهن شده بود. اين قطار پس از گذر ار تركيه وارد ايران شد و پس از چند بازديد از چند شهر ايران مجددا ايران را ترك خواهند كرد.

 قطار با ١٠ دقيقه تأخير وارد ايستگاه راه آهن تهران شد و مسافران اين قطار مثل مسافران قطارهايي كه پيش از اين به ايران آمده بودند، عمدتا گردشگران سالمندي بودند كه بسياري از آنها اولين بار بود كه از ايران ديدن مي‌كردند. ٧٠ نفري كه ٤٠ نفر آنها آلماني،١٦ نفر سوييسي، ٥ نفر آمريكايي، ٢ نفر اتريشي و يك نفر هم هلندي‌تبار بود.

قطار «هزار و يك شب» به‌رغم نام جذاب و فرهنگي‌اش در ظاهر تفاوت چنداني با قطارهاي مدرن امروزي و تجملات اضافه‌اي نداشت جز اين‌كه در كوپه‌هاي آن روشويي‌هاي اختصاصي و ميني‌بار كوچكي شامل يك يخچال و ميزي تاشو تعبيه شده بود كه گردشگران مي‌توانستند به راحتي روي آن غذا بخورند، امكان رفاهي ساده‌اي كه سفر طولاني براي آنها را ساده‌تر مي‌كرد. 


تنها چيزي كه اين قطار منقش به پرچم تركيه را به داستان‌هاي‌ هزار و يك شب ربط مي‌داد، تصوير پشت پنجره اولين واگن‌‌هاي قطار بود، تصوير و درواقع پوستر بزرگي كه روي آن تصاوير يك زن و مرد شبيه به سيماي آدم‌هاي افسانه‌اي داستان‌هاي ‌هزار و يك شب ديده مي‌شد و البته چهره آشناي دختري شايد شبيه به شهرزاد قصه‌ها با همان ابروهاي به هم پيوسته، چشمان درشتِ كشيده و لبان غنچه‌اي كوچك. دختري كه هم مي‌توانست شهرزاد قصه‌هاي ايراني باشد يا دختر قصه‌هاي ‌هزار و يك شبي كه حالا هنوز هم در ميان كشورهايي كه در مرز فرهنگي ايرانِ قديم زندگي مي‌كنند، رايج است و قصه‌هايش هنوز شنيده و خوانده مي‌شود. 

قطار اين گروه از گردشگران خارجي بامداد سه‌شنبه، پنج خرداد وارد ايران شد و اين گردشگران ٥ روز را در ايران گذراندند و در اين روزها براساس برنامه زمان‌بندي كه در اين سفر براي آنها پيش‌بيني شده، يك شب را در قطار و يك شب را در هتل گذرانده‌اند. آنها پيش از ورود به ايران با همين قطار شهرهاي مختلف تركيه را گشته‌ بودند. در ايران اما ٥ روز بيشتر نماندند و در اين مدت زمان كوتاه ابتدا از يزد ديدن كردند پس از آن به اصفهان رفتند و در هتل عباسي، بهترين و مجلل‌ترين هتل اصفهان شبي را صبح كردند. مقصد بعدي شيراز و ديدار از تخت رستم، تخت جمشيد و پاسارگاد بود و بعد از شيراز راهي تهران شدند تا در آخرين روز حضورشان در ايران ديدني‌هاي تهران را ببينند و به اين ترتيب سفر چند روزه‌شان در ايران به پايان برسد و با همان قطاري كه آمده‌اند، بروند.

 چرا اين قطارها مهم شده‌اند؟

 اگرچه هر ‌سال تعدادي از گردشگران خارجي از ايران ديدن مي‌كنند اما آنها در همه زمان‌ها به‌طور پراكنده وارد كشور شده و بي‌سر و صدا هم خارج مي‌شدند. آنچه در يك‌ سال اخير ورود گردشگران خارجي به صورت زميني و با قطار را به اتفاقي تبديل كرده، آن قطار مجللي بود كه براي اولين بار ٩٦ نفر را از ١٤ كشور جهان به ايران آورد و اخبار و حواشي مربوط به سفر بسيار گرانقيمت گردشگران آن قطار در كانون توجه رسانه‌هاي داخلي و خارجي قرار گرفت. قطاري كه همه مسافرانش در سلامت آمدند و به گفته خودشان با تصوير تازه‌اي از ايران رفتند. 

همين تصوير تازه بود كه داوطلبان تازه‌اي را براي سفر با قطار به ايران تشويق كرد و اين سفرها آن‌قدر براي گردشگران خارجي جذاب بوده كه مجريان اين تور در ايران به «شهروند»، گفتند تا پايان‌ سال ٢٠١٥ ميلادي يك قطار ديگر از گردشگران خارجي هم به ايران مي‌رسد. استقبال گردشگران خارجي از اين سفر زميني درحالي است كه اصولا در فرهنگ سفر و زندگي ايرانيان سفر كردن با قطار انتخاب دست چندم است. «اورنگ خسروي»، مدير ايراني قطار ‌هزار و يك شب به «شهروند»، گفت: «اين قطار كشور تركيه است كه به صورت چارتر براي استفاده اين گروه از گردشگران مورد استفاده قرار گرفته و گردشگران هم سفر خوب و راحتي با قطار داشتند و در طول سفر مشكلي نداشتيم. مسافران اغلب مي‌گفتند ما فكر نمي‌كرديم ايران سيستم ريلي به اين خوبي داشته باشد البته ما هم تلاش كرديم اين قطار كاملا طبق زمان‌بندي و بدون تأخير يا با حداقل تأخير حركت كند. 


تنها حركت منظم قطارها و تعهد به برنامه زمان‌بندي آن نيست كه از سوي ايران در طول اين سفر براي تأمين رضايتمندي گردشگران جدي گرفته شده كه ديروز در ايستگاه راه آهن تهران همه به نوعي البته به‌طور غيرمحسوس آماده بودند كه امنيت براي ورود و انتقال همه اين گردشگران فراهم باشد و مشكلي پيش نيايد. ايران پيشتر در جريان ورود و خروج گردشگران خارجي با همان قطار مجلل بوداپست هم تدابير امنيت ويژه‌اي را براي تأمين امنيت و سلامت سفر گردشگراني كه وارد ايران شده بودند، پيش‌بيني و اجرا كرد. 

يكي از پرسنل ايستگاه با لباس‌هاي سفيد و درجه‌هاي مشكي و طلايي در همان حيني كه كارش را انجام مي‌داد، مي‌گفت: «هر سه قطاري كه به تهران آمده با همين شرايط و دقت زياد و حالت آماده باش وارد و خارج شده چون اگر كوچك‌ترين آسيبي به يكي از اين گردشگران خارجي برسد بازتاب‌هاي جهاني پيدا مي‌كند.»

با وجود اين‌كه به نظر مي‌رسد برگزاركنندگان اين برنامه در ايران سعي دارند تصوير متفاوت و ماندگاري از ايران در ذهن گردشگراني كه با قطار مي‌آيند ثبت كنند اما مراسم استقبال از آنها در هر ايستگاهي و اجراي برنامه‌هايي مثل اهداي يك شاخه گل و بسته‌اي كه حاوي اقلام فرهنگي است آن هم با حضور ده‌ها عكاس و فيلمبردار بيش از آنچه به نظر مي‌رسد هم براي گردشگران خسته‌كننده بوده و هم البته باعث شگفتي. 

«آنه اورلا»، زن سالمند آلماني كه همراه اين قطار ابتدا به تركيه رفته و بعد به ايران آمده همان‌طور كه عينكش را روي صورتش جابه‌جا مي‌كند درباره تجربه سفرش به ايران و اين‌كه چطور تصميم گرفته از اين كشور ديدن كند، گفت: «در آلمان دوستان ايراني زيادي دارم و از آنها درباره فرهنگ ايران و سبك زندگي ايرانيان شنيده بودم و دوست داشتم اين فرهنگ را به‌ويژه زندگي خانوادگي آنها  از نزديك ببينم. مردم ايران خيلي راحت با ما ارتباط گرفتند و ما در اين سفر مشكلي در ارتباط گرفتن با مردم و مسائل روزمره نداشتيم. من اين كشور را كشور دوست‌داشتني و مردمانش را آدم‌هاي همراهي ديدم كه خيلي زود با ما ارتباط مي‌گرفتند.


از نگاه «پيتر»، يكي ديگر از مسافران سوييسي اين قطار كه پيرمردي با موهاي سفيد بود و كلاهي آفتابگير بر سر گذاشته بود هم تجربه سفر به ايران تجربه خوبي بوده. او ايران را «كشوري زيبا و داراي معماري منحصربه‌فرد به‌ويژه در ارتباط با ساختمان‌هاي تاريخي» توصيف كرد و گفت: « آثار تاريخي كه در ايران ديدم به‌ويژه مساجدش در اصفهان و يزد و شيراز معماري بسيار منحصر به فردي داشتند و در اين سفر زميني منظره‌هاي فوق العاده‌اي از ايران ديدم. من اولين بار است كه به ايران مي‌آيم. به نظرم همه چيز در اين سفر عالي بود فقط زمان اقامت و ماندن ما در ايران كوتاه بود، دوست داشتم اين‌جا را بيشتر مي‌ديدم.»
جدا از گردشگراني كه مي‌گفتند اين سفر تصوير متفاوتي از ايران برايشان ترسيم كرده البته افرادي هم بودند كه از شلوغي و ازدحام شهرهاي ايران لذت نبرده بودند و مي‌گفتند اين‌كه در شهرهاي مختلف مردم به‌طور مرتب از آنها عكس مي‌گرفتند برايشان آزاردهنده بوده، يكي از آنها گردشگري از كشور سوييس بود كه گفت: «به نظرم ايران كشور پيچيده‌اي است و اين‌كه در تمام مدت در شهرهاي مختلف يا همين حالا وقتي وارد ايستگاه شديم عكاس‌ها منتظر بودند تا از ما عكس بگيرند به من حس خوبي نداد. از طرف ديگر خيابان‌هاي اين كشور بسيار كثيف است و در هر نقطه‌اي از آنها ساخت و سازي درحال انجام است، حتي در بناهاي تاريخي كه بايد براي استفاده و ديدار گردشگران آماده باشد هم ساخت‌وساز و كارگاه بر پا بود.» 

 اكثريت گردشگراني كه ديروز در ايستگاه راه آهن تهران با خبرنگاران گفت‌وگو مي‌كردند، در اين گپ و گفت‌ها برخورد مردم با خودشان را بسيار دوستانه توصيف مي‌كردند. آنها مي‌گفتند در اين سفر پنج روزه با مشكل، ناامني و خطري مواجه نشده‌اند و البته بسياري هم در پاسخ به اين پرسش كه دوست داريد در سفر ديگري به ايران برگرديد، جواب مي‌دادند كه حتما علاقه‌مند به سفر ديگري هستند و دوست داشتند مدت اقامتشان در ايران طولاني‌تر باشد. 

يكي از آنها «مارتين»، از معدود گردشگران جوان‌ اين گروه گفت: «تقريبا تمام شهرهايي را كه در ايران ديدم دوست داشتم، اصفهان را بيشتر. البته به من گفته‌اند تهران هم شهر مدرن زيبايي است و اميدوارم امروز بتوانم بخشي‌هايي از تهران را ببينم. به نظرم ايران كشور بسيار زيبايي است و هر زماني كه بتوانم و برايم ممكن باشد دوست دارم دوباره به اين‌جا سفر كنم.» 

به گفته او، يكي از دلايلي كه گردشگران خارجي كمتر ايران را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب مي‌كنند اين است كه پيشنهادها و به اصطلاح آفرهاي خوبي براي سفر به ايران دريافت نمي‌كنند و آژانس‌هاي خارجي در اين زمينه فعال نيستند درحالي‌كه براي كشورهاي ديگري مثل تركيه آفرها و پيشنهادهاي خوبي هست و الان هم درواقع اين تورهاي تركيه هستند كه مسافران خارجي را به ايران هم مي‌آورند و ديدار از تعدادي از شهرهاي تاريخي مشهور ايران را به برنامه‌هاي سفرشان اضافه كرده‌اند.» مارتين مي‌گويد اين تجربه يعني تجربه خوشايندش از سفر به ايران را به دوستانش منتقل مي‌كند چرا كه به گفته او اكثر آنها ايران را در شرايطي كه او ديده تصور نمي‌كنند.

 سومين قطاري كه گردشگران خارجي را پس از دولت روحاني به ايران آورد حالا از مرزهاي كشور خارج شده است، با توريست‌هايي كه اكثرشان در آخرين سال‌هاي عمر و شايد آخرين سفرهايشان ايران را براي ديدن انتخاب كرده بودند و حالا مي‌گفتند انتظار نداشتند ايران را اين‌قدر آرام، زيبا و امن ببينند. گردشگران پيري كه شايد راه آمدن جوان‌ترها را باز كنند

براي ديدن مطالب مشابه به سايت سفارت ايران در برلين مراجعه فرماييد.

براي مشاهده تصاوير سفارت ايران در برلين به گالري تصاوير سايت مراجعه فرماييد

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.