جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

قديمي ترين نسخه قرآن مربوط به سرآغاز اسلام در دانشگاه توبينگن آلمان24.7.97

قديمي ترين نسخه قرآن مربوط به سرآغاز اسلام در دانشگاه توبينگن آلمان

 

 

پس از مدت ها تلاش و مطالعه بر روي نسخه هاي مختلف قرآن در جهان دانشمندان به اين نتيجه دست يافته اند كه به احتمال فراوان قرآني  كه در دانشگاه توبينگن آلمان نگهداري مي شود قديمي ترين قرآن شناخته شده جهان و متعلق به دوران آغاز دين اسلام است.

كارشناسان پس از مطالعه سه برگ از قرآني قديمي به اين نتيجه رسيده‌اند كه تاريخ نگارش آن به قرن هفتم ميلادي يا سرآغاز اسلام برمي‌گردد. قرآن يادشده از ۱۵۰سال پيش در خزانه كتابخانه دانشگاه توبينگن نگه‌داري مي‌شود، اما تاكنون كسي به قدمت و اهميت آن پي نبرده بود.

نسخه‌شناسان با استفاده از تكنيك‌هاي تازه دريافته‌اند كه قرآن مزبور به احتمال بالاي ۹۵درصد، در سال‌هاي ۶۴۹تا ۶۷۵ميلادي تحرير شده است. يعني تنها ۲۰تا ۴۰سال پس از وفات حضرت محمد، پيامبر اسلام.

بدين ترتيب اين قرآن احتمالا قديمي‌ترين متن موجود از كتاب مقدس مسلمانان است. متن روي پوستي محكم و مرغوب نوشته شده كه توانسته صدها سال دوام بياورد. دست‌نوشته قسمت پيوسته و بزرگي از كتاب مقدس مسلمانان را در بر دارد: از آيه ۳۷سوره هفدهم تا آيه ۵۷سوره سي و ششم.

يك سخنگوي كتابخانه دانشگاه توبينگن گفت كه تنها با استفاده از تكنيك‌هاي كامپيوتري و روش‌هاي علوم طبيعي، تعيين عمر متن يادشده ممكن شده است. تاكنون گمان مي‌رفت كه اين قرآن به قرن‌هاي هشتم يا نهم ميلادي يعني سده‌هاي دوم و سوم هجري برمي‌گردد.

آگاهي ديگري كه در حد احتمال به دست مي‌آيد اين است كه قرآن مزبور به خط علي بن ابي‌طالب، اولين امام شيعيان باشد. اين حدس از آنجا قوت مي‌گيرد كه امام علي در صدر اسلام يكي از نادر افراد باسواد بود كه گفته مي‌شود "حافظ" بود؛ يعني قرآن را از بر داشت.

پروژه "كورانيكا"ي دانشگاه توبينگن(Coranica)، مسئوليت ارزش‌يابي قرآن يادشده و چندين متن كهنه را به عهده دارد. چند مؤسسه مطالعات علمي در اين پروژه شركت دارند، مانند "آكادمي دست‌نوشته‌ها و مكاتبات پاريس" و "آكادمي علوم براندنبورگ" در برلين. پروژه از حمايت انجمن پژوهش‌هاي آلمان و بنياد ملي تحقيقات علمي فرانسه برخوردار است.

در تحقيقات گسترده‌اي كه با هدف بازشناسي و تبارشناسي قرآن صورت مي‌گيرد، دريافتن سير پيدايش و تطور قرآن در بستر تاريخي و با تكيه بر "شواهد مادي" آن دوره مورد نظر است.

در اين تحقيقات كارشناسان مي‌كوشند در كنار واكاوي و تحليل شيوه‌ خط و نگارش، با وارسي جنس دست‌نوشته، قدمت آن را هرچه دقيق‌تر مشخص كنند.

انستيتوي مطالعات اشعه‌اي دانشگاه زوريخ با استفاده از روش تشعشعات كربنيك كه در تعيين قدمت آثار باستاني به كار مي‌رود، در ارزيابي قرآن يادشده نقش مهمي ايفا كرد. عناصر كربنيك با گذشت زمان در مواد آلي به ميزان بسيار اندكي ايزوتوپ‌هاي حاوي راديواكتيو باقي مي‌گذارند. با بررسي اين مواد مي‌توان قدمت و عمر اشياء را با دقتي بالا تعيين كرد.

اوراق قرآن يادشده به خط كوفي است كه يكي از قديمي‌ترين خط‌ها در زبان عربي به شمار مي‌رود. متن يادشده به يكي از انواع قديمي‌تر اين خط كه به "حجازي" معروف بوده ، نوشته شد است .

به گفته دانشگاه توبينگن، نمونه‌اي از قرآن قديمي در پاييز آينده در نمايشگاهي در شهر انتورپ در هلند به تماشا گذاشته مي‌شود.

قرآن يادشده در سال ۱۸۶۴در خاورميانه خريداري و به آلمان منتقل شد و از آن موقع در مخزن كتاب‌هاي خطي كتابخانه توبينگن نگه‌داري مي‌شود.

نسخه‌هاي قرآن‌ دست‌نويس كتابخانه دانشگاه توبينگن هم در خزانه كتاب‌هاي عتيقه و برخي از آن‌ها همچنين به طور ديجيتال در اينترنت در اختيار پژوهشگران قرار دارند.

براي اطلاع از آخرين اخبار مرتبط با ايران و جهان به سايت سفارت ايران در برلين مراجعه فرماييد.

براي مشاهده تصاوير سفارت ايران در برلين به گالري تصاوير سايت مراجعه فرماييد

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.