پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

گور 3750 متر دنا مربوط به كوهنورد آلماني عاشق دنا و ايران26.7.97

گور 3750 متر دنا مربوط به كوهنورد آلماني عاشق دنا و ايران

 

 

گور يك آلماني در ارتفاع 3750 متري دنا

شايد كمتر كسي اطلاع داشته باشد كه تابلو فلزي گوري كه در ارتفاع 3750 متري كوه دنا قرار دارد متعلف به كيست. اين گور كه در كنار چشمه پونه اي واقع شده داراي يك تابلو فلزي است كه دو بيت شعر و يك جمله كوتاه نوشته شده است اما خيلي‌ها نمي‌دانند اين گور متعلق به كيست و چرا اينجا و در اين ارتفاع بلند دفن شده است

اين گور كوچك و ساده متعلق به يك كوهنورد آلماني عاشق دنا و ايران است. نامش «رلف هنكلس» بود. يك فيزيكدان اهل و متولد آلمان. جسد نه، اما خاكستر جنازه سوزانده‌شده رلف هنكلس فيزيكدان آلماني 12 سال پيش با همكاري سفارت ايران در برلين و تعدادي از مردم محلي شهر سي‌سخت در استان كهگيلويه‌وبويراحمد، كه نزديك‌ترين شهر به قله‌هاي دنا است، در اين نقطه به خاك سپرده شد.

رلف هنكلس فقط يكي از صدها كوهنوردي است كه از حدود 70 سال پيش به اين سو، هر سال براي صعود به مجموعه‌ قله‌هاي بالاي چهار هزار متري دنا راهي ايران و اين استان مي‌شوند. سفر و صعود او اما تفاوتي بزرگ با ديگر كوهنوردان داشت، رلف هنكلس اولين‌بار بيشتر از 40 سال پيش به ايران آمد، ابتدا از قلعه بابك و الموت ديدن كرد و سپس راهي دنا شد، اما اين سفر پاگيرش كرد و پس از آن بيشتر از 20 بار ديگر براي ديدن و بالارفتن از دنا به ايران آمد.

زواره نيك‌اقباليان، پژوهشگر ساكن همين شهر و نويسنده كتاب «دنا نام‌ها و يادها» كه با كوهنوردان خارجي بسياري براي صعود از دنا همكاري و آنها را راهنمايي كرده است، از ابتداي حضور رلف هنكلس در ايران و پاي كوه دنا با او آشنا بوده است.

نيك‌اقباليان درباره او مي‌گويد: «آقاي رلف هنكلس عاشق شرق و مولانا و گويي در پي پيداكردن گمشده‌اي بزرگ بود. پيش از آنكه به ايران بيايد و با دنا آشنا شود، مدتي در تركيه بود اما به گفته خودش، گمشده‌اش را آنجا پيدا نكرد و در ادامه راهي ايران شد. پس از آمدن به ايران ابتدا به قلعه بابك و الموت رفت و بعد راهي دنا شد و انگار همان چيزي را كه دنبالش مي‌گشت اينجا يافته بود. مدت‌ها اينجا ماند و پس از آن نيز هميشه، چه پيش از انقلاب و چه بعد از آن، دوباره و چندباره براي ديدن و صعود به دنا مي‌آمد، تا اينكه حدود 15 سال پيش، پس از آنكه در آلمان به تشخيص پزشكان معالجش متوجه ابتلاي خود به بيماري سرطان مي‌شود و به او مي‌گويند به بهبود و درمانش اميدي نيست، به فرزندانش وصيت مي‌كند حتماً جنازه‌اش را در كوه دنا دفن كنند.

نيك‌اقباليان در ادامه در رابطه با چگونگي دفن او در دنا نيز مي‌گويد: «بعد از آنكه رلف هنكلس به دليل سرطان از دنيا رفت، اعضاي خانواده‌اش تلاش كردند براي عمل به وصيتش او را در دنا دفن كنند، با‌اين‌حال به دليل مخالفت‌ها و مشكلاتي كه در زمينه انتقال جنازه و دفن در دنا پيش آمد، درنهايت ترتيبي داده شد تا همان‌جا در آلمان جنازه او سوزانده شود و خاكسترش را با همكاري سفارت ايران در برلين  به ايران فرستادند و به سي‌سخت منتقل كردند. اينجا در سي‌سخت نيز با همكاري جمعي از اهالي و كوهنوردان آشنا به منطقه، خاكستر به ارتفاعات دنا منتقل شد و در كنار چشمه پيدني، كه از چشمه‌هاي معروف در يكي از مسيرهاي اصلي صعود به دناست، به خاك سپرده و روي مزارش نيز قطعه‌شعري نوشته شد.

نيك‌اقباليان، همچنين مي‌افزايد: «البته آقاي رلف هنكلس تنها آلماني شيفته دنا نيست. حدود 10 سال پيش نيز كوهنورد ديگري از اهالي همين كشور، كه براي صعود به دنا آمده بود، هنگام پايين‌آمدن از قله، در ادامه مسير به يكي از روستاهاي كوهپايه دنا به اسم روستاي لما مي‌رود و شب را همان‌جا مي‌ماند، درنهايت وقتي براي خداحافظي از روستا آماده مي‌شد، متوجه مي‌شود مدرسه اين روستا مناسب نيست و ساختماني مخروبه و قديمي است و تصميم مي‌گيرد به پاس قدرداني از ميهمان‌نوازي اهالي اين روستا براي آنها مدرسه‌اي بسازد كه در ادامه با هماهنگي با استانداري و سازمان نوسازي مدارس، در همين روستا مدرسه‌اي مجهز و نوساز ساخت؛ مدرسه‌اي كه اين كوهنورد آن را به‌نام دخترش اليزابت‌رز نام گذاشت».

به گفته اعضاي هيأت كوهنوردي استان كهگيلويه‌وبويراحمد، هرساله حدود 600 تا هزار كوهنورد خارجي از كشورهاي مختلف، كه بيشتر آنان از كشورهاي اروپايي هستند، راهي استان كهگيلويه‌وبويراحمد مي‌شوند تا به دنا صعود كنند. آنها به نقل از اين كوهنوردان مي‌گويند يكي از اصلي‌ترين موانع پيش‌روي حضور آنان و ديگر هم‌نوردان‌شان براي صعود به دنا، مشكلات و سختي‌هاي مربوط به صدور ويزا و رواديد است و اگر اين مشكل برطرف يا تسهيل شود، بر تعداد كوهنورداني كه براي صعود به دنا به ايران خواهند آمد، بسيار افزوده خواهد شد.

دنا را بهشت كوهنوردان مي‌خوانند. رشته‌كوه دنا، بلندترين كوه و بزرگ‌ترين چين‌خوردگي رشته‌كوه بزرگ زاگرس محسوب مي‌شود و خط‌الرأسي به طول تقريبا 90 كيلومتر دارد و بين سه استان كهگيلويه‌وبويراحمد، اصفهان و فارس واقع شده است. اين رشته‌كوه زيبا 49 قله بالاي چهارهزارمتر دارد. دنا با بزرگ‌ترين مجموعه قله‌هاي چهارهزار متري در ايران، همچون گوهري بي‌همتا در ميان رشته كوه‌هاي ايران مي‌درخشد. درباره دنا يك اشتباه عاميانه وجود دارد؛ دنا يك قله نيست بلكه يك رشته‌كوه است. دنا از شمال‌غربي تا جنوب شرقي كشيده شده است كه به سه رشته اصلي و يك رشته فرعي عمودي توسط سه گردنه، بيژن، مورگل غربي و پوتك تقسيم مي‌شود.

رشته مركزي دنا از گردنه بيژن به ارتفاع سه‌ هزار و 200 متر تا گردنه مورگل غربي به ارتفاع چهار هزار و صد متر ادامه دارد و 18 قله بالاي چهار هزار متر دارد، بلندترين قله رشته دنا و همچنين رشته بزرگ زاگرس قله قاش مستان يا بيژن 3 است. قلل ديگر اين رشته از گردنه بيژن به ترتيب عبارتند از: بَرد آتش، سي‌چان 1، 2 و 3، حوض‌دال، كرَ سُمي شرقي، كَر سُمي غربي، تنگه راه (حرا)، بيژن 1 (ماش)، كپيري، بيژن 2 (برج آسماني)، قِزِل قُله، هِرم، كيخسرو، بن رو، بيژن 3 (قاش مستان)، قبله، مورگل، مورگل غربي (پازنك) و مورگل شمالي.

در جناح مركزي دنا، قله مورگل نيز از محور روستاي كرمي در كنار جاده ياسوج - ميمند مي‌توان در مسير رودخانه كره تا نومون اول رسيد و از مسير تنگ زولدون از ديواره زير قله صعود كرد و ابتدا به قله كل گردل رسيد و سپس به سمت شرق و از روي خط‌الرأس‌ اصلي حركت كرد و به قله مورگل (دومين قله دنا) به ارتفاع چهار هزار و 425 متري رسيد. از ديگر قله‌هايي كه در جبهه مركزي قرار دارند و از جنوب و از مبدأ سي‌سخت مي‌توان به آنها صعود كرد، سي‌چاني و برد آتش هستند كه از دو مسير گردنه بيژن و دره‌سي چاني قابل‌دسترسي‌اند كه در مدت يك روز مي‌توان به آنها صعود كرد.

براي مشاهده تصاوير سفارت ايران در برلين به گالري تصاوير سايت مراجعه فرماييد

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.