جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

آقاي زنگنه در مصاحبه با نشريه اقتصادي هندلزبلات آلمان: ما خواهان صادرات نفت و گاز 26.7.97

آقاي زنگنه در مصاحبه با نشريه اقتصادي هندلزبلات آلمان: ما خواهان صادرات نفت و گاز بدون محدوديت هستيم

 

 

 

آقاي زنگنه وزير نفت ايران كه اين بار به دليل توافقات اخير با دست پر به مصاحبه با خبرگزاري ها و رسانه ها مي رود اين بار در مصاحبه با نشريه  اقتصادي هندلزبلات آلمان از خواسته هاي ايران مي گويد. اين مصاحبه را در سايت سفارت ايران در برلين تقديم حضورتان مي كنيم.

 براي مشاهده تصاوير سفارت ايران در برلين به گالري تصاوير سايت مراجعه فرماييد

 

 

-         هندلس‌بلات: جناب آقاي وزير، ايران به دليل تحريم‌ها سال‌ها ناچار بود تا توليد نفت خود را به شدت كاهش دهد. اكنون شما قصد داريد مجدداً به توليد كامل بپردازيد. آيا اين امر قيمت نفت را مجدداً تحت فشار قرار نخواهد داد؟

زنگنه: ما مي‌خواهيم نقشي مهم در تامين مطمئن انرژي در جهان ايفا كنيم. ما در پي كسب سهمي مطابق با ذخاير نفت و گاز خود هستيم.

 -         بنابراين انتظار داريد كه در بازار نفت و به همين ميزان هم براي گاز ده درصد سهم داشته باشيد .

ايران، آن طور كه شركت «بي پي» هم تاييد كرده است، با داشتن 8/33 بيليون مترمكعب گاز، بزرگترين ذخيرة گاز جهان را در اختيار دارد و از اين حيث بر روسيه هم پيشي گرفته است.  ذخاير نفت ما هم به 157 بيليون بشكه بالغ مي‌گردند. تحريم‌ها گرچه ما را رنجور كردند اما ما توانستيم بر آنها فائق بياييم.

 

-         كشور شما تا چه اندازه به خاطر تحريم‌ها متحمل زيان شده است؟

ما حدود 60 درصد از صادرات نفت خود را از دست داديم. به ما اجازه داده نشد فن‌آوري استخراج را از غرب وارد كنيم. اما در عوض توليد داخلي را در بسياري موارد جايگزين كالاهاي وارداتي كرديم. ما با پايان تحريم‌ها بيش از  گذشته قدرتمند خواهيم بود. تا سه سال ديگر روزي 7/5 ميليون بشكه نفت توليد خواهيم كرد. توليد فعلي ما 8/3 ميليون بشكه در روز است.

 

-         فكر مي‌كنيد تحريم‌ها عليه ايران چه زماني لغو شوند؟

اميدواريم كه تا آخر ژوئن به توافق برسيم.

 

-         آيا گمان مي‌كنيد كه ايران دوباره مجاز گردد به طور كامل نفت صادر كند و يا اين كه لغو گام ‌به گام تحريم‌ها واقع‌گرايانه‌تر به نظر مي‌رسند؟

ما مي‌خواهيم نفت و گاز خود را بدون هيچ‌گونه محدوديتي به فروش برسانيم و پول‌هاي مسدود شدة ايران را پس بگيريم و با آنها فن آوري لازم را خريداري كنيم كه براي صنعت نفت خود بدانها نياز داريم. اگر تحريم‌ها در بخش‌هاي نفت و امور مالي بلافاصله لغو نشوند، پس چه نيازي داريم كه در دعواي اتمي سازش كنيم؟ اين را چطور مي توانيم به ملت خود بقبولانيم؟

 -         اما در اين صورت بعيد نيست كه قيمت نفت شديدتر تحت فشار قرار گيرد.

قيمت فعلي نفت براي همه براي ما به عنوان توليدكننده و همچنين براي مشتريان نامناسب است. چرا كه با اين درآمد حاصل از فروش، در ميادين نفتي آينده كمتر سرمايه گذاري مي‌شود. در نتيجه كمبود نفت ايجاد مي‌شود و آنوقت يك جهش قيمت شديد بروز خواهد كرد. ما هم براي توليدكنندگان و هم مصرف‌كنندگان به يك ثبات درازمدت نياز داريم.

 -         پس به عقيدة شما قيمت نفت بايد در چه حدودي باشد؟

70 تا 75 دلار براي هر دو طرف مناسب است. در حال حاضر بازار خيلي سياسي شده‌است.

 

-         مقصودتان سياست نفتي عربستان سعودي است كه براي بالابردن قيمت نفت حاضر به كاهش توليد خود نمي‌شود؟

من نمي‌خواهم مستقيماً كشوري را مسئول اعلام كنم. اما كاملاً واضح است كه بازيگري در بازار است كه اعمال فشار مي‌كند تا قيمت نفت و آنهم فقط به دلايل سياسي افزايش نيابد.

 -         اما بازگشت ايران به بازار هم خود احتمالاً موجب سقوط بيشتر قيمت نفت خواهد شد.

تمام توليدكنندگان بايد روي بازگشت ايران به بازار حساب كنند و خود را با آن مطابقت دهند. كسي كه در دورة كاهش صادرات ما توليد بيشتري داشته است، اكنون بايد از حجم صادرات خود بكاهد. تحريم‌ها فقط براي زمان محدودي بودند و اكنون بايد درها دوباره به روي نفت ايران باز شوند. اما ما منتظر آن نخواهيم ماند. ما صادر خواهيم كرد. اين براي ايران قابل قبول نيست كه علي رغم برخورداري از سومين ذخاير نفتي در جهان كمتر از عراق و كويت نفت صادر كند.

 -         يك موضوع ديگر گاز است. آيا كشور شما اكنون كه گازپروم روسيه بيشتر به سمت چين منعطف شده‌است، قصد آن دارد كه مشترياني در اروپا بيابد و يا اين كه خط لوله نصب كند؟

اولويت صنعت گاز ما تامين گاز براي اقتصاد داخلي و نيز صدور آن به همسايگان مان بطور مثال: پاكستان، هند و عراق است. آسيا براي ما از جذابيت بيشتري برخوردار است.

 -         چرا؟

در اروپا قيمت‌هاي گاز بسيار نازل هستند. براي كشيدن خط لوله بايد مجوزهاي بسيار گرفت، قراردادهاي گوناگون ترانزيت منعقد كرد و عوارض ترانزيت پرداخت. آسيا براي ما بيشتر از اروپا جذابيت دارد. درآمد خاص ما از آن طريق بسيار جزيي خواهد بود. شايد اين وضع با گاز مايع LNGزماني عوض شود.

 

-         اما پروژة بزرگ LNGشما كه دچار مشكل شده است.

بله، دولت آلمان زيمنس را از تحويل كمپرسور براي پروژة LNGايران منع كرده و همچنين اجازه نمي‌ دهد كه لينده به ما تكنيك‌هاي سردكنندة مورد نياز را تحويل بدهد. اميدواريم كه اين وضع سريعاً تغيير يابد.

 

-         آيا ايران پس از خاتمة تحريم‌ها در بخش نفت و گاز درها را به روي سرمايه‌گذاران خارجي هم خواهد گشود؟

ما هم اكنون با شركت هاي بين المللي انرژي در حال مذاكره هستيم. من در ماه سپتامبر مدل جديدي را براي فعاليت هاي خارجي در بخش هاي نفت و گاز ارائه خواهيم كرد. ما قصد داريم شركت هاي قابل اطمينان و پيشرو در فن‌آوري و نيز داراي احساس مسئوليت را نزد خود جلب كنيم.

 

-         آيا اين امر در مورد شركت‌هاي آلماني هم صادق است؟ در صنايع آلمان ابراز نگراني مي‌شود كه پس از خاتمه‌يافتن تحريم‌ها براي شركت هاي آمريكايي ارجحيت قائل شويد.

ما طي سال‌هاي آينده 180 ميليارد دلار را به صنايع نفت و گاز و به خصوص براي توسعة صنعت پتروشيمي اختصاص خواهيم داد. در اين امور شركت‌هاي آلماني سنتاً نقشي پيشرو ايفا خواهند كرد. آلمان وجهة بسيار خوبي نزد ما دارد، به خصوص در زمينة مسائل زيست‌محيطي، انرژي‌هاي تجديدپذير و افزايش بهره‌وري از انرژي. اما شركت هاي آلماني هم بايد در پروژه هاي استخراج هم بيشتر فعال شوند.

 

-         بنابراين شركت هاي آلماني هم در ايران شانس دارند، گرچه به علت تحريم‌ها مجبور بودند خود را كنار بكشند؟

بله، زيرا ما نمي‌خواهيم گذشته را به رخ بكشيم. ما به جلو نگاه مي‌كنيم و اميدواريم كه دست اندركاران سياست آلمان هم همين كار را بكنند. سياست بايد دست صادرات آلمان را كه تاكنون متوقف شده بود، سريعاً باز بگذارد. ما به شركت‌هاي آلماني خيرمقدم مي‌گوييم.

 

-         و چه اتفاقي رخ خواهد داد  چنانچه تحريم‌هاي عليه ايران لغو نگردند؟

آن وقت پروژه‌هاي خود را به تنهايي اجرا خواهيم كرد.

 

-         جناب وزير از اين مصاحبه بسيار سپاسگزاريم.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.